Je maakt geen fouten, je leert

March 28, 2019

 

 

 

Vandaag sprak ik een collega ondernemer over falen en dat dan weer delen op Social Media, Zij had net een training gegeven die niet zo goed viel bij de deelnemers en had dit heel dapper gedeeld op LinkedIn. Zij vertelde dat ze best regelmatig deelt als iets niet goed gaat, of als ze ergens van baalt. "Social Media is soms een wereld waarin alles alleen maar mooi en geweldig lijkt te gaan. Ik doe daar niet aan mee", zei ze. "Het gaat tenslotte niet altijd van een leien dakje. Soms is ondernemen ook gewoon lastig en gaat iets niet goed". Ik kon haar niet anders dan gelijk geven, dat is inderdaad waar. Ik had haar post gelezen en in plaats van falen vond ik het juist heel krachtig over komen. Ze werd er sympathieker en authentieker door. Haar betrouwbaarheid was eigenlijk toegenomen. De keren dat ze wel iets deelt dat goed gaat geloof je het alleen maar meer. 

 

 

Met mijn hoofd kan ik dat dus heel prima snappen, maar hoe anders voelt het als het mijzelf overkomt. In mijn vorige training kreeg ik gerichte feedback van vrijwilligers die mij hielpen bij de training. Zij waren gesprekspartners van de deelnemers en al lunchend konden de deelnemers hun "durf te vragen"aan hun stellen. In mijn hoofd was het een top idee, want je moest in een korte tijd jezelf en je vraag presenteren. Mooie manier om je pitch te oefenen, maar de praktijk bleek anders. De deelnemers en de netwerkers vonden de tijd te kort en daardoor de aandacht te oppervlakkig. Het doel werd er niet mee bereikt, namelijk mensen een stap verder helpen in hun loopbaan.

 

Vandaag had ik een soortgelijke ervaring. Vorige week hadden we de derde trainingsronde van Talent en Werk afgerond, met prachtige cijfers. De deelnemers die over waren, waren vol lof en mijn ego werd gestreeld. Maar als ik heel eerlijk was waren er wel een paar mensen afgevallen onderweg. Sommige omdat ze een baan hadden, maar niet iedereen had dat als reden helaas. 

 

Vandaag kreeg ik een mail van een begeleider van één van deze deelnemers. Zij had de training leuk gevonden, maar ook te snel en niet te volgen qua Nederlands. Het is niet haar moedertaal en daarom heeft ze net even wat meer tijd nodig om te snappen wat er gebeurd. De training had te veel vaart en te veel verschillende dingen. Dat was voor haar niet meer te volgen. Jammer en niet leuk om te horen. Zeker nadat de begeleider zei dat ze dat ook van de andere deelnemers terug had gekregen, ook van diegene die wèl waren gebleven. 

 

Mijn eerste impuls is in zulke gevallen vaak om te gaan twijfelen aan mijn kunnen. Zie je wel, ik val door de mand, ik kan het toch niet of iets van die aard. Allemaal gedachten die je helemaal niet verder helpen en het humeur niet zoveel goed doen over het algemeen. 

 

Maar gelukkig weet ik ondertussen ook dat uit zulke ervaringen vaak mooie nieuwe dingen ontstaan. Dus kruip ik maar weer onder de steen vandaan en denk na of je ook iets met de feedback wilt doen en hoe het dan anders zou kunnen. Zo is uit het eerste voorbeeld van de netwerkers uiteindelijk het kopje koffie project ontstaan, In die poule zitten mensen die tijd en moeite willen stoppen in een ander en deze best tijdens het drinken van een kopje koffie van advies willen voorzien. Een prachtig project waarmee de training beter geworden is, De eerste mensen zijn al op pad geweest en de reacties zijn van beide kanten heel positief.

 

Het laatste feedback gevalletje met de anderstalige kandidaat is nog niet in die fase. Daarvan moeten we nog zien wat het wordt. Wel vroeg de begeleider of we eens zullen brainstormen om misschien samen (zij geeft taalles) een passende training specifiek voor anderstaligen te maken, Hoe mooi zou het zijn als ook deze "fout" uiteindelijk ontwikkeld naar een kans. We gaan het zien.

 

We blijven leren! 

 

 

oofd kan ik dat dus allemaal begrijpen, maar hoe anders voelt het als ik zelf iets terugkrijg wat minder goed gaat. 

 

 

 

Please reload

Featured Posts

Make it easy: gebruik een CV sjabloon

October 1, 2014

1/2
Please reload

Recent Posts

January 12, 2019

Please reload

Search By Tags
Please reload

Volg de SollicitatieMentor
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • LinkedIn App Icon